zaterdag 1 januari 2011

2011

1 jan 2011: het jaar is spectaculair begonnen!

De telefoon gaat: mam gelukkig nieuwjaar! Maar erik, hoe laat is het dan? is het al na 12? (het zal toch niet waar zijn dat wij al conferences/jaaroverzichten kijkend de jaarwisseling hebben gemist?) Nee voor 12 mam, maar na 12 belt iedereen, dus dan krijg ik je niet meer te pakken.

Kwart over 12 een geblokkeerd nummer gemist. Mijn zus? Toch - tegen mijn gewoonte in - de voice mail maar even luisteren. Alarmcentrale nieuwe huis, graag met spoed terug bellen. Tja, dat nummer heb ik natuurlijk nog niet in mijn telefoon gezet. Kaartje zoeken. "Ja mevrouw, er is brandalarm op zolder en het is al 53 x over gegaan. Op de waarschuwingsadressen kregen we geen gehoor dus hebben we de brandweer gebeld". In de auto met de nodige zenuwen naar Hobrede. Zorgvuldig proberen de open vuren en de beschonken aanstekers ervan te ontwijken. Vanaf de Hobrederlaan zien we geen fakkelend huis...... Alles donker. Snel naar binnen. Ik hol met 3 treden tegelijk in het donker de smalle trappen op. Niets te zien, niets te ruiken. Gelukkig maar. Alle kamers even checken. Zie op weg naar beneden in het inmiddels verlichte trappenhuis enorme modderpoten op de witte trap. Tjee wat had ik een vieze voeten, dacht ik nog. Hoor beneden onze nieuwe buren praten met Rik. "Ja ineens stond er hier politie en vlak erna 2 brandweerauto's.
(bron afbeelding: Brandevoorter courant)
Joh, het hele dorp liep uit. Het trok meer belangstelling dan het vuurwerk. Ze zijn met 20 man het huis in gegaan, maar konden niets vinden. Ze wilden al bijna wegrijden, bleken er nog 3 mannen in het huis te zitten. Hebben we maar weer open gedaan. "

En zo zitten we even later bij onze nieuwe buren op de borrel. Nog een beetje beduusd van de schrik. Wel blij met die 20 vrijwillige brandweermannen die van huis gepiept zijn in de nieuwjaarsnacht en de moeite hebben genomen ons huis te inspecteren. Maar even een taart brengen op hun eerste oefenavond.

Zo de kop van dit jaar is er af! Het motto van dit jaar: beter een goede buur dan een verre vriend!

Geen opmerkingen: