vrijdag 16 mei 2008

Lisboa 11 mei 2008

Naar het Museu Nacional do Azulejo. Voor een aardewerk/porcelein liefhebber als ik een waar paradijs. De geschiedenis van de portugese tegels trekt aan ons voorbij. Heel mooi ingericht en opgezet. Het museum is gehuisvest in het prachtig 17e eeuws Convento de Madre de Deus met heerlijke binnentuin om even te lunchen.
We bekijken het Largo en Convento do Carmo. De kerk is in de 14e eeuw gebouwd en bij de aardbeving van 1755 grotendeels ingestort. Als enige monument na die aardbeving is dit niet gerestaureerd. Raar gezicht zo'n grote kerk zonder dak. Ernaast ligt de Elevador de Santa Justa. Een door Raoul Mesnier de Ponsard (leerling van Eiffel) gebouwde lift. Op het dakterrasje aan de Aguar Dente en het fotograferen.

Op naar het Castelo de Sao Jorge, dat we al dagen boven de stad zien uit tornen. Al een vestiging vanaf de 6e eeuw VOOR christus. Het huidige kasteel stamt uit de Moorse tijd. Het gebouw is mooi, maar de uitzichten over Lissabon - bij het langzaam minder wordende licht - zijn specatulair. We hebben moeite ons los te rukken.


Kom er achter dat ik mijn creditcard heb laten liggen bij Ponte Final. Dat is me nog nooit overkomen. Teveel met mijn hoofd in de wolken? Dus met de pont weer naar Cacilhas om hem op te halen. Geen straf hoor de Taag oversteken bij ondergaande zon (maar wel erg dom en onhandig van me).

Geen opmerkingen: