woensdag 29 oktober 2008

Nucleaire Geneeskunde

dinsdag 21 oktober 2008: de vakgroep nucleaire geneeskunde presenteert haar visie op de toekomst. De bijeenkomst is in het Kennemer Gasthuis. We hebben een gezamenlijke NG-vakgroep.




In de nucleaire geneeskunde wordt met behulp van licht radioactieve stoffen vooral de werking van organen van patiënten onderzocht. De licht radioactieve stoffen kunnen worden geïnjecteerd, ingeademd of via voedsel worden toegediend, afhankelijk van het te onderzoeken orgaan. Nagenoeg alle organen kunnen op deze wijze onderzocht worden. De toegediende stof is dan steeds verschillend. Om de stralingsdosis te beperken, kiest men stoffen die het lichaam snel verlaten, of een korte halfwaardetijd hebben.



De apparatuur waarmee de organen kunnen worden bekeken worden steeds geavanceerder en daarmee te beelden veel nauwkeuriger in de locatie van tumoren, verstoppingen en ontstekingen. De nieuwste loot aan de familie van de CT-scan, PET-scan, MRI-scans is de SPECT. Een SPECT-scan is een 3-dimensionale diagnostische techniek: Single Photon Emission Computed Tomography.



(bron: www.neurology.com)

Als ik dit soort presentaties zie zou ik willen dat ik weer in 5 of 6 VWO zat en mijn beroepskeuze over zou kunnen doen. Geweldig dit soort technieken! Misschien kan ik mijn zoon er enthousiast voor krijgen.

Geen opmerkingen: