zondag 13 juli 2008

Nachtje chirurgie

11 juli 2008: om 23.00 uur de nachtdienst in op D3. Ik draai mee met Ingrid. Al vrij snel krijg ik mijn vuurdoop. Een patiënt met darmfistels had een wond van 30-35 cm. Een van de chirurgen heeft een systeem bedacht om het vocht af te voeren met een longpomp. Hierdoor is de open wond nu teruggebracht tot zo'n 10 cm. De verpleging is heel trots op wat de chirurg heeft bereikt, maar voor mij als leek is zo'n open wond waar darmen uit komen toch nog wel even schrikken. Voor Ingrid juist een reden om voor chirurgie te kiezen: zelf bezig zijn met behandelen.

Het is een relatief rustige nacht. Ons avond/nachthoofd brengt leven in de brouwerij op zijn step.

Veel dingen gehoord van de verpleging waar ik weer mee aan de slag kan. Er liggen veel oudere dames met gebreuken heup op de afdeling die liggen te wachten op een revalidatieplek. Deze nacht zijn het er 8. Geen wonder dat we opnamestops hebben, als we geen patiënten kunnen uitplaatsen naar revalidatieplekken.

(bron foto: www.spaarneziekenhuis.nl)

Kwart over 8 verlaat ik het ziekenhuis weer. Langs de bakker en de slager en dan snel naar bed. Inmiddels 24 uur in touw. Dat voel ik ook wel.

Geen opmerkingen: