zondag 22 februari 2009

Bosporus

dinsdag 17 februari 2009: het is een koude maar zonnige dag. We stappen aan boord van een veerboot voor een tocht over de Bosporus. De Bosporus oogt als een rivier, maar is een zee-engte, die de Zee van Marmara verbindt met de Zwarte Zee.

Aan de linkeroever (vanuit Istanbul gezien) ligt Europa, op de rechteroever ligt Azië. Ik vind het een wonderlijk idee dat we varen over de scheidslijn van 2 continenten. De 2 oevers zijn her en der met elkaar verbonden door een brug. De eerste brug die over de engte werd gebouwd is de Bosporusbrug: 1074 meter lang (de op 8 na langste hangburg ter wereld) en op het hoogste punt 64 meter hoog. Her en der zie ik prachtige zeiljachten liggen. Even vraag je je af hoe zo'n jacht onder de bruggen is doorgekomen, maar met 64 meter hoogte zal het geen probleem zijn geweest ;-)


De oevers staan vol met paleizen, zoals het Dolmabahcepaleis, een soort klein Versaille (zie ook vrijdag).


Maar er zijn meer paleizen, al dan niet gebouwd door Sultans, en Yali's: ottomaanse villa's, die zomerverblijven waren voor de grootviziers en pasas van Istanbul. Sommigen zijn echt nog suikervilla's (met soms nog sneeeuw op het dak als poedersuiker), maar anderen helaas al wrakken.








In de visserdorpjes schalt om de zoveel uur de muezzin zijn koranversen om de mensen op te roepen voor het gebed. Zelfs op de veerboot is het duidelijk te horen.


Op het verste punt van de tocht - Anadolu Kavagi (Aziatische kant) hebben we een ruime pauze.

We lopen het dorpje door en klimmen naar de ruïnes van een 14e eeuws Byzantijns fort, de Genuese Burcht.
Op een zonnig terrasje genieten we van Calamaris en prachtig uitzicht over Bosporus en Zwarte Zee. Het leven is goed!

De thee-koffiemachine in het restaurant zou wel wat voor mij zijn: altijd hete thee bij de hand.

Mooi vind ik de donkere kleur van het Bosporuswater, door de donkere bossen die er in weerspiegelen.
De 14e eeuwse burcht vanaf het water gezien.
De Galata-toren vanaf de Gouden Hoorn gezien. Gebouwd in de 6e eeuw om toezicht te houden op de scheepvaart. Door de Osmanen gebruikt als gevangenis en marinedepot. In de 18e eeuw vloog een luchtvaartpionier er vanaf met vleugels aan zijn armen.

Geen opmerkingen: