woensdag 23 januari 2008

1e week Spaarne

14-01-2008 Een spannende start van de week, want vandaag is de eerste dag van mijn werkzame leven bij het Spaarne ziekenhuis in Hoofddorp. Het is heel raar om 's ochtends naar je werk te rijden en eigenlijk geen flauw idee te hebben hoe je werkweek - nou eigenlijk je werkjaar - er precies uit zal zien. Na 21 jaar KPMG had ik natuurlijk wel elke week een andere week, maar wist ik wel hoe mijn jaar ongeveer zou verlopen en wat voor kleine en grote verstoringen ik kon verwachten. Nu niet. Het is een bijna blanco lei. Geen idee wat men vandaag en de rest van de week voor mij in petto heeft.

Het begin zit tegen. Twee auto's hebben bedacht op de A9 te moeten botsen en zo sta ik dus tijdenlang vast tussen Heemstede en Halfweg. Voelt niet goed om in plaats van lekker op tijd pas om kwart over 9 binnen te stappen. Na een kop thee met de directe collega's op het secretariaat, maar begonnen met het inhuizen van de dozen met "rommel" die ik van thuis heb meegenomen (boeken, mokken, thermoskannen en kunst).


De week bestaat vooral uit kennismakingsgesprekken met medisch leiders, bedrijfsleiders en managers. Het zijn ontzettend leuke gesprekken waarin ik veel informatie krijg over het ziekenhuis, maar vooral ook over de verschillende ontwikkelingen in de ziekenhuiszorg op medisch/technisch gebied. Al pratend flitsen vele dingen door je hoofd die je vast wilt houden als aandachtspunt, actiepunt, nazoekpunt. Na een paar dagen geef ik de gedachte op dat het me ook al deze week gaat lukken om alles gestructureerd uit te werken, op te slaan. Ik schrijf veel en gelukkig heeft moeder natuur mij een goed geheugen mee gegeven. De tweede helft van de week zit ik daardoor veel meer ontspannen in de gesprekken en geniet.

Ook al loop ik vele jaren in de zorgsector rond: als je er letterlijk middenin staat is het toch anders. Complexer, maar daardoor ook interessanter. In alle portefeuilles die onder "mijn" beheer vallen zitten uitdagende onderwerpen maar ik de komende maanden/jaren mijn tanden in kan zetten. Wat ben ik blij dat ik de overstap heb durven maken.

Geen opmerkingen: