woensdag 23 januari 2008

Gast(ritis) aan tafel

Al een tijdje soms last van een branderig gevoel in de maag/slokdarmstreek. Het voelde niet goed, maar ik dacht dat het kwam door stress van het afbouwen van mijn KPMG bestaan en het plannen van de vakantie. Rekende op de vakantie als oplossing. In Argentinië ging het beter, maar was het niet over. De eerste werkweek nemen de klachten toe en voel ik me vrijdagmiddag gewoon echt ziek voel. Lig om 19.00 uur in bed met bolle buik.

Zaterdagmiddag - na alleen maar slaap en geen enkele voeding - nog geen verbetering te constateren. Voel me akelig en koortsig. Toch maar de huisartsenpost gebeld. De dienstdoende arts constateert een flinke gastritis. Veroorzaker de Helicobacter pylori, een fijne bacterie die zorgt dat het maagslijmvlies ontsteekt. Naast medicijnen het devies om voorlopig vloeibaar/lichtverteerbaar te eten.

Daar houd ik mij braaf aan en inderdaad de klachten verdwijnen. Bij elke poging weer wat "echts" te eten laat de maag zich meteen horen, dus dat is een goede aanmoediging om vooral nog even vol te houden met de rijst, bouillon en toetjes. Inmiddels vliegen de kilo's er natuurlijk af. Een niet beoogd, maar wel prettig bijverschijnsel.

Geen opmerkingen: